Trzecia moneta z serii
"Szlaku bursztynowego"
Ta kunsztownie wykonana moneta upamiętnia piękne polskie miasto
Elbląg.
Producentem monety jest Mennica Polska S.A.
Srebrna, oksydowana moneta kolekcjonerska z
bursztynem - magicznym kamieniem, który od wieków emanuje złocistym blaskiem! - druga z niesamowitej, ciekawie zapowiadającej się serii monet o międzynarodowym charakterze "
Szlak Bursztynowy" - "Amber Route". Ta piękna seria liczyć będzie osiem okazów numizmatycznych, upamiętniających miasta:
Kaliningrad (Rosja),
Gdańsk (Polska),
Elbląg (Polska),
Wrocław (Polska),
Stare Hradisko (Czechy),
Szombathely (Węgry),
Carnuntum (Austria),
Aquileia (Włochy), przez które przebiegał słynny Bursztynowy Szlak a to wszystko tylko w nakładzie 10 000 szt.
Inne monety serii:
Szlak bursztynowy.
Ukazywać się będzie 2 monety w roku, serię zapoczątkowały monety Kaliningrad i Gdańsk. Monety z tej serii wyraźnie nawiązują tematyką i wyglądem do monety Szlak bursztynowy z 2001 roku, wyemitowanej w nakładzie 30.000 sztuk, która okazała się wielkim hitem numizmatycznym i inwestycyjnym.
Ciekawy temat, ekstremalnie niski nakład, urzekający szczegółami projekt oraz przyciągający uwagę bursztyn to atuty tej pięknej monety z niesamowitej serii 8 srebrnych monet "Szlak Bursztynowy" -"Amber Route".
Atrakcyjny temat i sztuka w najlepszym wydaniu w Twojej kolekcji srebrnych monet.
Elbląg (niem. Elbing) - miasto w województwie warmińsko-mazurskim, powiat grodzki Elbląg, stolica powiatu ziemskiego elbląskiego, największy port w województwie. Miasto leży u ujścia rzeki Elbląg do Zalewu Wiślanego. W Elblągu znajduje się jedna z największych w Europie fabryk turbin Alstom. Ważny ośrodek gospodarczy i kulturowy, a także ważny węzeł kolejowy i drogowy. Elbląg od 1992 roku jest siedzibą diecezji elbląskiej.
Szlak bursztynowy - w szerszym znaczeniu - to określenie powiązań handlowych pomiędzy europejskimi krajami basenu Morza Śródziemnego, a ziemiami leżącymi na południowym wybrzeżu Bałtyku. Natomiast w znaczeniu węższym - szlak bursztynowy oznacza przebieg tras zorganizowanych wypraw po bursztyn, nasilonych od I w. naszej ery.
Początkowo bursztyn był przedmiotem wymiany handlowej, w której pośrednikami byli Celtowie. Pierwsze zorganizowane wyprawy po elektron odbywały się w V w. p.n.e. Nie docierały one jednak do wybrzeży Bałtyku, dokonując transakcji z celtyckimi pośrednikami.
Dopiero po podboju terenów nad środkowym Dunajem, Rzymianie rozwinęli od I wieku n.e. handel bursztynem na dużą skalę, organizując kilkoma drogami wyprawy z Panonii nad Bałtyk, szczególnie do Sambii. Szczytowy rozwój tego handlu przypada na III w. a od połowy IV w. wymiana stopniowo zamierała. Głównym ośrodkiem handlu bursztynem na terenie imperium rzymskiego była Akwileja.
Dokładny przebieg szlaku nie został jednoznacznie określony. Wiadomo jedynie, że wiódł początkowo przez Bramę Morawską, następnie skręcał na północ i przez Śląsk oraz Kujawy z brodem przez Wisłę w Otłoczynie koło Torunia prowadził nad Bałtyk. Jego przebieg prawie dokładnie pokrywa się z dzisiejszą budowaną autostradą A1. Jego warianty są rekonstruowane na podstawie wzmianek starożytnych pisarzy, ale głównie poprzez wyniki badań archeologicznych.
Szlak znaczą znaleziska rzymskich monet, wyroby z brązu, ceramika rzymska (terra sigillata) i skarby bursztynu. Na szlaku leżał z pewnością dzisiejszy Wrocław. Na terenie jego osiedla Partynice znaleziono w XIX w. duży skarb bursztynu pochodzący z I w. naszej ery, ważący około 500 kilogramów. Chociaż jak to w takich wypadkach bywa, niektórzy mówią o 2 750 kg. Z dużym prawdopodobieństwem można zaryzykować twierdzenie, że główna nitka szlaku, poczynając od przełomu tysiącleci biegła z Wiednia (Vindobony) przez Brno, Kłodzko, Wrocław, Kalisz, Toruń, Świecie.
źródło: Mennica Polska S.A. / wikipedia